Outsourcing księgowy – czy to się opłaca?

Outsourcing księgowy – czy to się opłaca?

W Polsce coraz popularniejszy staje się zatrudnianie firmy zewnętrznej do prowadzenia usług księgowych. W prawie każdej branży outsourcing może wspomóc pracę przedsiębiorcy. 

Zalety outsourcingu księgowego

Przede wszystkim zaletą jest pewność, że powierzamy stronę finansową naszej firmy profesjonalistą. Decyzję najlepiej podjąć w zależności od wielkości firmy i generowania przez nią comiesięcznych przychodów. Przedsiębiorca może się zastanowić czy w ogóle zatrudni księgową, a jeśli tak to w jakiej formie. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na prowadzenie pełnej księgowości oraz kadr przez firmę outsourcingową, to nie będzie musiał przejmować się wszelkimi kontrolami Urzędów oraz ZUS-u.

Zmniejszą się koszty związane z zakupem nowoczesnego oprogramowania komputerowego dla księgowych i kadrowych. Pozwoli to na znaczne ograniczenie zatrudnienia osób w dziale finansowym lub kadrowym. Pojawi się oszczędność w aspekcie wynagrodzeń. Zmniejszy się także potrzeba oddelegowywania działu księgowego na kosztowne szkolenia i zakup prenumerat w celu aktualizacji jej wiedzy. Przepływ dokumentów w firmie będzie prostszy. Zaoszczędzi się miejsce na dokumentację, gdyż to firma zewnętrzna będzie ją przechowywać u siebie. Korporacje i ogromne firmy często korzystają z usług firm zewnętrznych, gdyż w jednym miejscu mają do dyspozycji specjalistów z różnych dziedzin, np. podatków czy doradców finansowych.

Wady outsourcingu księgowego

Wadą mogą być koszty związane ze zlecaniem firmie zewnętrznej prowadzenia naszej księgowości. Niektóre firmy naliczają opłaty od generowanych miesięcznie dokumentów. Kolejną wadą jest częściowa utrata kontroli jaką daje zatrudnienie księgowej u siebie. Przedsiębiorca nie widzi dokumentacji w biurze więc nie ma pewności, czy wszystko jest prowadzone zgodnie z przepisami.