Wirtualna asystentka – zawód przyszłości?
Popularność zawodu wirtualnej asystentki wzrasta z roku na rok. Ze względu na przeniesienie wielu usług do Internetu zawód ten staje się pożądany w niektórych branżach. Z okresowych usług wirtualnych asystentek korzystają zarówno firmy jak i osoby prywatne potrzebujące pomocy przy projektach.
Kim jest wirtualna asystentka?
Wirtualna asystentka świadczy swoją pomoc w wielu dziedzinach. Z jej usług korzystają przede wszystkim firmy, którym nie zależy na zatrudnieniu pracownika na etacie w siedzibie firmy. Taka asystentka może pracować zdalnie z własnego domu. Najczęściej też zatrudniana jest przez Agencje Wirtualnych Asystentek, albo prowadzi własną firmę i rozlicza się na podstawie kontraktu. Pracodawca zwolniony jest wówczas z opłacania za nią składek, organizowania jej miejsca pracy, a także udzielania urlopów i innych świadczeń pracowniczych. Może też podjąć współpracę z wirtualną asystentką wtedy, kiedy rzeczywiście ma potrzebę. Istnieje możliwość wykupienia pakietu pojedynczych godzin lub rozliczanie się miesięczne.
Czym właściwie zajmuje się wirtualna asystentka?
Wirtualnej asystentce można powierzyć wiele zadań. Przede wszystkim są to prace związane z obsługą wirtualnego biura polegające na odbieraniu telefonów i odpisywaniu na maile. Wszelkie prace z dokumentacją najczęściej powiązane z daną branżą i wykształceniem asystentki. Wirtualne asystentki zajmują się także przygotowywaniem prezentacji, wyszukiwaniem konkretnych informacji, przygotowywanie różnorodnych zestawień, obsługą i tworzeniem bazy danych. Mogą zajmować się także zadaniami związanymi z korektą tekstów, a także grafiką komputerową. Wirtualne asystentki często zajmują się także szeroko pojętymi działaniami marketingowymi, a szczególności:
- Prowadzeniem kampanii marketingowych
- Zarządzaniem sklepem internetowym
- Pisaniem treści na blogach
- Dodawaniem wpisów w mediach społecznościowych
- Tworzeniem treści SEO
Jakich umiejętności wymagają potencjalni pracodawcy?
Wirtualna asystentka powinna przede wszystkim posiadać biegłą umiejętność obsługi pakietu MS Office, skrzynek pocztowych, systemów do wiadomości marketingowych i potrafić obsługiwać WordPressa. Inne pożądane umiejętności na tym stanowisku to także:
- Obsługa kont w social mediach
- Tworzenie reklam na Facebooku
- Obsługa i tworzenie narzędzi wspierających sprzedaż
- Bardzo dobrą znajomość języków obcych w tym szczególnie języka angielskiego