Konkurencja w biznesie
Konkurencja w biznesie jest czymś jak najbardziej naturalnym. Niemniej jednak pamiętajmy o tym, że konkurencja wzbudza różne emocje.
Jak traktować konkurencję?
Myślenie o innych firmach jest jak najbardziej zrozumiałe. Z drugiej strony musimy zdawać sobie sprawę z tego, że ze wszystkim można przesadzić.
Jeśli ktoś mówi o zniszczeniu konkurencji, jest to ogromny błąd. Strategia biznesowa polegająca na zniszczeniu konkurencji nie prowadzi do niczego dobrego. Konkurencję trzeba znać i trzeba zrobić wszystko, aby przekonać do siebie klientów. Wypada również zaznaczyć, że rywalizacja ma swoje pozytywy – rywalizacja niejako zmusza do podnoszenia standardów. Jeżeli standardy będą na odpowiednim poziomie, można przypuszczać, że zostanie to docenione. Koniecznie trzeba też pamiętać o tym, że kluczem jest to, co ma miejsce na moim terenie.
Coś dla długodystansowców
Dobrze też wiedzieć, że biznes jest czymś dla długodystansowców. Konkurencja jest zresztą tego świetnym przykładem – jeśli firma funkcjonuje od wielu lat, możemy mówić o swego rodzaju przewadze (wiele lat funkcjonowania z pewnością przełożyło się na grono zaufanych klientów). Rzecz jasna nie oznacza to jednak tego, że nowe firmy nie mają racji bytu – duże znaczenie ma pomysł. Ponadto spore znaczenie ma teren działalności – jeśli kierujemy się do mieszkańców Polski, miejsca na rynku raczej nie brakuje.
Ważne jest też to, że problemy (jakiekolwiek) to coś, z czym jak najbardziej należy się liczyć. Zatrzymajmy się też przy reakcji na problemy – ktoś może powiedzieć, że przy ewentualnych problemach nie wolno się zrażać, ale takie myślenie nie jest do końca właściwe. Krótko mówiąc, chodzi o realną ocenę sytuacji.
Jeżeli człowiek nie nadaje się do prowadzenia biznesu, może warto poszukać sobie jakiegoś innego wyjścia? Istotne jest też to, że nienadawanie się do czegoś, to nie jest powód do wstydu – wszyscy mamy słabsze i lepsze strony.